søndag den 31. juli 2011

Perronvogn Cu 4160 - togførervogn


Med 112 år på bagen - still going strong, handler om et nostalgitrip for hele familien i den royale rystevogns café. Om ferieminder og togskinnehygge i rystevogne fra 1920'erne.  
Og ikke mindst mange spændende historier om toginteriøret og  imponerende toiletforhold - måske du selv får lyst til at prøve at tage tur i et af de mange spændende  veterantog, der kører  rundt om i landet.








Alle vinduer i veterantoget har i karmene fået mejslet et "Læn Dem ikke ud" messingskilt. Og ikke uden grund -  ved små bitte rystelser/vindstød/ujævnheder glider vinduerne selv op med lynets hastighed - Så arme den der får hovedet eller fingre i klemme. Omvendt kan vinduerne være svære at få ned  igen -  få hjælp fra togpersonalet. Vinduerne er ikke legetøj. Og ellers respekter skiltene.

Kupe i Cu 4160 med originale træbænke


Vognen er bygget som 3. kl. sidegangsvogn af Scania i 1921 og købt fra DSB i 1973. Oprindeligt er den indrettet med 6 ens kupeer med træbænke og toilet midt i vognen. I 1961 ombygget til togførervogn. Hvoraf træbænkene er fjernet i den ene kupe, som så er indrettet til togførerkupe. I denne kupe er der ligeledes installeret en kakkelovn til opvarmning når vognen kører, som togførervogn i godstog. I de 5 øvrige vognkupeer  bibeholdtes træbænkene,  men sandsynligvis på et senere tidspunkt erstatttet med lædersæder.



Vognen er i perioden  1988 - 1989 restaureret af D-maskinegruppens daværende arbejdshold på Flintholm ved Vanløse. Togførerkupéen er bibeholdt til brug for veterantogets dygtige personale (meget hyggeligt lille rum)

I foråret 2000 renoverer arbejdsholdet i Hvalsø et par originale træbænke fra en anden Cu- vogn, og installerer disse som i ovenviste kupé.




I forsommeren 2005 installeres der  træbænke i de 5 resterende kupeer. Fremstillingen og monteringen af træbænkene er foretaget af Produktionsskolen PH fra Holbæk. De oprindelige træbænke der var monteret i ovenviste kupé i 2000, er anvendt som model.

Vognen er 14,4 m lang, vejer 20 tons
og har 40 pladser i 5 kupeer samt togførerkupé


Håber du har nydt togrejsen indtil videre. Det sidste indlæg i denne railway føljeton vil handle om togførervognens toiletforhold og spændende interiør. Små deltaljer, der fortæller historier om dansk kulturskat, der i den grad er at værd bevare, og guld værd at dele med jer andre med interesse for tider der var en gang.


Mille

Ingen kommentarer: